بسیج دانشکده ی پزشکی شاهین فر

کجایــــــی ای همیشـــــــــه پیــــــــــــــــدا از پس ابرهای غیبت...

بسیج دانشکده ی پزشکی شاهین فر

کجایــــــی ای همیشـــــــــه پیــــــــــــــــدا از پس ابرهای غیبت...

بسیج دانشکده ی پزشکی شاهین فر

امام خمینی (ره) : بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمرى است که شکوفه هاى آن بوى بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق مى دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشى این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروى از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند .

آیا انسان فقط برای عبادت خلق شده است ؟!

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ

 

 

قرآن کریم در تبیین عبد و عبادت ، عبادت را هدف آفرینش او مى داند: و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون (۱). انسان همانند هسته اى است که هدف متوسط آن درخت شدن و هدف بالاتر آن به بار نشستن است و هدفهاى دیگرى نیز در پیش دارد .


گرچه بر اساس برخى آیات قرآن کریم عبادت هدف آفرینش انسان است ، اما این هدفى است متوسط، نه نهایى ؛ زیرا هدف برتر که عبادت نسبت به آن وسیله محسوب مى شود نیل به یقین است : و اعبد ربک حتى یاءتیک الیقین (۲) و در هر صورت عبادت هدف مخلوق است ، نه خالق . چنین نیست که خداوند براى رسیدن به هدفى مانند معبود شدن ، بشر را خلق کرده باشد تا با عصیان عاصیان ، او به هدف نرسیده باشد؛ چون خداى سبحان غنى محض است و محال است بى نیاز محض کارى را براى رسیدن به هدفى انجام دهد . از این رو در قرآن کریم تصریح شده است که اگر همه انسانها و دیگر عابدان زمین به خدا کفر ورزند، بر دامن کبریائیش ‍ گردى نخواهد نشست : ان تکفروا اءنتم و من فى اءلارض جمیعا فان الله لغنى حمید(۳) توضیح این که ، فعل هر فاعلى براى نیل به کمالى است . خود آن کمال نیز اگر نامحدود نبود در پى کمالى برتر است و همچنین این سلسله ادامه مى یابد تا به هدفى منتهى گردد که خود، کمال نامحدود است . حال اگر کامل صرف ، کارى انجام دهد، فرض درستى ندارد که براى رسیدن به هدف و مقصدى باشد و کمالى را دنبال کند؛ زیرا خود، کمال صرف و یگانه مقصد و هدف نهایى همه رهپویان کمال است . اگر چنین موجودى براى رسیدن به به کمالى که فاقد آن است کارى انجام دهد، معنایش این است که آنچه را ما کمال محض فرض کرده بودیم ، کمال محض نبوده ، بلکه موجودى محدود است که براى جبران نقص خود و دستیابى به کمال مفقود کار مى کند . بیرون از کمال نامحدود کمالى نیست تا بخواهد به وسیله کارى به آن برسد . از این رو قرآن کریم ، خداى سبحان را مبداء فاعلى و هدف نهایى خلقت معرفى کرده است : هو الاءول و الاخر(۴) همان طور که او فاعل دیگرى ندارد، غایت و هدفى نیز در وراى او نیست .


 

 

حاصل این که ، از دیدگاه قرآن کریم عبادت ، هدف آفرینش است و چون هر لحظه فیض خالقیت خدا به ما سوا مى رسد: یسئله من فى السموات و الاءرض کل یوم هو فى شاءن (۵) عبادت نیز مرزى ندارد و همان گونه که حدوث عبادت به حدوث خلقت است ، بقاى آن نیز به بقاى خلقت وابسته است و انسانى که در مسیر کمال خود عبادت را ترک کند، همانند درختى است که از نمو و تناور شدن مانده است و چنانکه به اجمال گذشت ، عبادت هدف نهایى آفرینش انسان نیست ؛ همان گونه که درخت شدن براى هسته ، هدف نهایى نیست ، بلکه هدفى متوسط است و هدف نهایى آن به بار نشستن و ثمر دادن است ، عبادت نیز براى انسان هدف متوسط است ، نه نهایى و هدف از عبادت نیز دستیابى به یقین است : و اعبد ربک حتى یاءتیک الیقین (۶) عبادت راه رسیدن به یقین است و انسان تا به یقین نرسد، در معرض زوال و دگرگونى است ، اما وقتى به یقین رسید، مى آرمد .
انسان بر اثر عبادت به مقام رفیع یقین بار مى یابد و تا بر عبادت تکیه دارد، اهل یقین است و اگر لحظه اى عبادت را ترک کند به عصیان آلوده مى گردد و اگر عبادت را انکار کرد به کفر و ارتداد و محرومیت ابدى دچار مى شود . معناى آیه کریمه و اعبد ربک حتى یاءتیک الیقین نیز این نیست که انسان با رسیدن به یقین ، نیازى به عبادت ندارد؛ زیرا کلمه حتى در این آیه کریمه براى بیان منفعت و برکت عبادت است ، نه حد آن ، تا با رسیدن به آن عبادت متوقف گردد.این آیه راه رسیدن به نعمت یقین را بیان مى کند .

 

 

 

عبادتى که هدف آفرینش است ، عبادتى است که محصولى چون یقین داشته باشد و عابدانى که از نورانیت و صفاى باطن و شهود بى بهره اند، چنین عبادتى ندارند . اینان همانند درختانى هستند که تناور شده و به برگ نشسته اما به بار ننشسته اند که قرآن کریم درباره آنان مى فرماید: فویل للمصلین (۷) ؛ کسى که نماز را براى رفع تکلیف مى خواند گرفتار این ویل است ، اما تارکان نماز ویل سنگین ترى دارند .
حاصل این که ، معناى هدف نهایى این نیست که با نیل به آن ، اصل عبادت ترک شود؛ زیرا آن هدف اصیل بر پایه عبادت استوار است . پس چگونه با ترک عبادت ، آن هدف والا مى ماند؟ مانند ثمر شجر که دوام آن به بقاى درخت است . معناى هدف نهایى بودن میوه این نیست که با پدید آمدن میوه ، درخت از بین برود و در صورت امتیاز بین حد عدمى و هدف ، اصل مطلب به خوبى روشن مى شود . البته اگر منظور از کلمه حتى در آیه مزبور، حد عدمى عبادت باشد، حتما مراد از یقین همان مرگ خواهد بود و با این تحلیل معناى احادیث وارد در باب روشن مى شود.

 

کتاب تفسیر تسنیم، جلد اول/ آیت الله جوادی آملی

  • صدای دیدار

نظرات  (۲)

salam azizam
lotfan paian matlabet esm ya groheto benvis

kheili aaaaaaaaaaaaaaali bud
  • صدای دیدار
  • سلام
    مطلب خیلی مفیدی بود.
    از اینکه منبع مطلب را ذکر کردید متشکرم..
    موفق باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی